Småstadsskvaller

Jag kommer nog aldrig sluta imponeras av hur mycket det snackas här! Folk vet allt om alla, nästan innan de vet det själva. Varken jag eller Joel har ju bott i någon så värst liten stad innan, och är vana vid "sköt-dig-själv-och-skit-i-andra"-mentaliteten. I Växjö t ex, (som ändå inte är en särskilt stor stad,) visste vi inte vad grannarna hette och i ärlighetens namn brydde vi oss inte heller. Det var ett trevligt par som bodde två våningar under oss som vi umgicks lite med, men det var också de enda som vi kände någorlunda.

Här hälsar alla (visserligen är det bara 11 lägenheter, men ändå!) på varandra. De flesta, åtminstone de äldre, vill dessutom gärna stanna och prata.. Vilket är trevligt! Men det som är lite mystiskt är hur nyheter sprids. Jag tror inte att jag har sagt till någon mer än hyresvärden vad jag jobbar med. Ändå vet alla det! Det är ingen som har frågat om det. Däremot har de frågat mig jobbrelaterade frågor. Jag tror inte att någon frågat Joel heller vad han jobbar med.. Men ändå vet de! Likadant var det när vi sa upp lägenheten nu. Helt plötsligt vet alla grannar: a) ATT vi ska flytta, men dessutom b) VART vi ska flytta. De vet precis vilket hus det är, ha ha! Visst är det märkligt!

Det som ändå tar priset på skvaller är när vi för några månader sedan anmält till en mäklare att vi ville gå på visning på ett av mäklarfirmans hus. Detta hade vi sedan inte berättat för någon mer. Dagen efter kommer brorsan hem från jobbet och säger att någon på hans jobb kommit fram till honom och sagt "jasså, din syster är intresserad av huset i Fensbol". Hur i hela världen kan denna information komma fram?? Hur kan folk veta att vi är syskon över huvud taget?? Vi heter ju inte ens samma efternamn!!

Tolka mig inte fel nu, jag tycker faktiskt att det är lite charmigt att folk bryr sig så. Och så länge det gäller små triviala, positiva saker får de gärna skvallra på!

Kommentarer
Postat av: Browneyed

Hehe, skvaller finns det alltid gott om.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback