Publicering av resedagboken.. Del 1.

Det känns som om jag har haft lite idétorka på sistone.. Så därför tänkte jag lägga ut min resedagbok (från 2003) på bloggen istället.. En dag i taget..  Resan känns så glamorös nu när jag tänker tillbaka.. Men jag levde väl mer glamoröst då.. Livet som au-pair.. Spenderade alla mina pengar på kläder och nöjen, så det var långt innan gummistövelpromenadernas och snabbmakaronernas inträde i mitt liv..
Anyhow, här kommer iallafall dag 1: Enjoy!

Resan till Florida våren 2003 

24 Maj 2003


När jag sitter här i bilen, i närheten av Miami flygplats, med alla jumbojets dundrande över huvudet kan jag föreställa mig hur det måste ha låtit när flygplanen flög in i World Trade Center. Huuu..

Okej, nu måste jag skriva ner allt innan jag glömmer det!

Jag gick upp kl 04.40 i morse. (Klockan var ställd på 04.25 men av någon konstig anledning vaknade jag först en kvart senare.) Kl 05.05 var vi på väg. Flyget från Basel till Frankfurt gick bra; inget att klaga på.

På flygplatsen i Frankfurt kollades alla som skulle till USA med kroppsvisitering och metalldetektor.

Jag fasade lite för de 10 timmarna på flyget, men jag hamnade jämte Silvia, en jättetrevlig 22-årig tjej från Venezuela. Hon pluggade för tillfället "pre-med" i Miami, samtidigt som hon jobbade extra på ett ställe som hette Casablanca med att lära upp blivande modeller. (Ja, hon var också modell, eller i alla fall fd modell) Hon var ganska typisk "känd-amerikan"-stil med Ralph Lauren pikettröja, Dior solglasögon (och hon hade dessutom två chihuahor), men hon var kul och vi skrattade mycket ihop. Förutom att Piero kräktes två gånger så hände inte så mycket på flyget. Vi tittade på filmerna "Chicago" och "Maid in Manhattan" och en konstig yoga-kille satt snett framför oss. Han satt och läste Bhagadvad-Vita, och åt KONSTANT (10 timmar!!). Han åt bara konstig, hälsosam, organisk mat och emellanåt reste han på sig för att sträcka ut ett ben rakt ur i luften och andra märkliga övningar. Vi fnissade gott åt alla hans märkligheter, Silvia och jag.


När vi kom fram till Miami var det ännu fler kontroller och kontrollanterna ställde massor med frågor; "hur länge ska du vara här"?, "vad ska du göra här"?, "har du varit här innan"?..

Dessutom var amerikanarna tydligen rädda för att få in mul- och klövsjukan så de hade "frukthundar" som gick och nosade upp frukt i folks packning. Jag hade haft en banan och ett äpple i min väska (som jag tursamt nog åt upp på flyget) men hunden kände ändå att det luktade, så jag var tvungen att visa vad jag hade i handbagaget.


När vi klarat av alla kontroller och fått ut vår packning tog vi en shuttle-bus till biluthyrningen, och nu sitter vi på någon amerikansk motorväg (nr 75), i ösregn, på väg mot Naples och motellet där.

Just nu åker vi över Everglades och jag håller ögonen öppna efter att få se en krokodil. Det skulle vara kul.


Fortsättning följer imorgon.. :-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback