Nosarbete för två rottisar och en boxer!

Idag pratade jag och brorsan ihop oss om att vi skulle ut och spåra med hundarna. Sagt och gjort; vi tog bilen ut till "favvo-stället" i skogen, lade tre spår åt hundarna och åkte sedan iväg en bit så hundarna fick springa av sig. Sedan tog vi bilen tillbaka till stället där vi lagt spåren. Först ut att spåra var Elsa.

image320
Elsa är på hugget, redo att börja spåra.

Elsa jobbade väldigt metodiskt och hade trots något tapp inga som helst problem att hitta alla pinnar som var utlagda längs med spåret.

Sedan var det Zeldas tur. Hon var som vanligt väldigt ivrig. Hon förstod direkt att spårning var på gång när hundarna fick sitta kvar i bilen och jag och Andreas försvann iväg..

image321
Det är svårt att få Zelda att stå still. Hon vet mycket väl vad som är på gång och börjar gny om hon inte får börja spåra direkt.. :-)

Zelda for (som vanligt) fram som en kanonkula genom skogen. Jag fick springa efter för att hinna med.. Tyvärr trampade jag snett, och det i kombination med att Zelda drog i spårlinan fick en olycklig kombination...

image322
Givetvis var Andreas snabb med kameran efter jag ramlat.. Zelda hann lyckligtvis inte alltför långt bort innan jag fick tag på linan igen.

Zelda hittade trots mitt missöde sitt slut och var mycket nöjd med detta. Mindre nöjd blev hon av att hoppa in i bilen och bara titta på när det var Caspers tur. Hon hade inte haft något emot att spåra hans spår också!

Casper är ännu inte särskilt van vid spår, men efter några meter började han förstå vad det hela rörde sig om.

image323
Casper belönas då han hittat spårslutet.

Jag tycker att det är riktigt kul att spåra och se när hundarna jobbar. Zelda ska spåra igen med hundkursen på tisdag. Hoppas de har något tips på hur hon kan få ner hastigheten!

Kommentarer
Postat av: YX

Vi får vidareutveckla spårningen. Har fått en del nya tips på spårkursen.

2007-05-30 @ 19:59:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback